Методичний вісник
Сьогодення потребує якісно нової особистості педагога — компетентного фахівця, налаштованого на
безперервну освіту. Тому педагоги -"дошкільники" активно вивчають інноваційні педагогічні
технології, апробовують їх та впроваджують в освітню діяльність. Набуті знання поширюють в процесі обміну досвідом під час проведення відкритих заходів, майстер-класів. Сприяти підвищенню
професійної компетентності педагогів, створювати умови для їх особистісного зростання — завдання методичної служби закладу дошкільної освіти.
Методична робота в НВК — це систематична, колективна та індивідуальна діяльність педагогічних працівників, спрямована на вдосконалення
їхньої кваліфікації та професійної майстерності, яка вимагає постійної уваги й копіткої, безперервної роботи педагогів, бо саме її результати можуть значно підвищити рівень освіти. Саме через неї
відбувається удосконалення навчально-виховного процесу та підвищення професійного рівня кожного вихователя.
Методична робота в дошкільному закладі базується на принципі системності колективної та індивідуальної
праці вихователів над підвищенням своєї науково-теоретичної підготовки, професійної майстерності.
Її метою є підвищення якості навчально-виховного процесу, що відповідає сучасним вимогам, шляхом
удосконалення професійної майстерності педагогічних кадрів.
Для досягнення головної мети визначені основні завдання методичної роботи:
- активне впровадження й використання досягнень і рекомендацій психолого-педагогічної науки;
- надання допомоги вихователям у впровадженні інноваційних технологій у навчально-виховний процес, в опануванні
методичних прийомів навчання, виховання і розвитку дошкільників;
- залучення вихователів до творчого пошуку в процесі реалізації основної мети навчально-виховного процесу;
- створення колективу однодумців, які зберігають традиції закладу й активно впроваджують інноваційні новітні
технології у практику роботи;
- активізація діяльності вихователів, стимулювання їх творчості та ініціативи;
- забезпечення умов проведення самоосвіти і самовдосконалення усіх педагогів з метою розвитку світогляду, професійних
і морально-особистісних рис кожного з них;
- визначення недоліків роботи педагогічного колективу та надання рекомендацій щодо їх усунення та запобігання.
Методична робота в НВК направлена на:
- роботу з педагогами, так як основна роль в організації життєдіяльності дошкільника покладається на вихователя і
вимагає від нього професійної та особистісної зрілості;
- роботу з дітьми, так як кінцевим результатом всієї роботи НВК є формування життєвої компетентності дошкільника;
- роботу з батьками та громадськістю, так як без інтеграції родинного та суспільного виховання не можливо досягти
поставленої мети.
Плануючи методичну роботу з кадрами, враховуємо їхню підготовленість (освіту, стаж, кваліфікаційний
рівень).
Відповідно до Листа Міністерства освіти і науки України "Планування роботи в дошкільних навчальних
закладах" від 3 липня 2009 року №1/9-455 методична робота направлена на:
- підвищення педагогічної майстерності (передбачаються традиційні форми роботи, які спрямовані на інформаційну
обізнаність, навчання, здатність варіативно і ефективно застосовувати на практиці методи і прийоми: семінари, семінари-практикуми, засідання круглих столів, консультації, відкриті покази різних
видів роботи);
- удосконалення професійної творчості (передбачаються нетрадиційні форми роботи: майстер-класи, клуби, творчі лабораторії);
- самоосвіту (передбачаються обмін досвідом, взаємовідвідування, обговорення новинок методичної літератури).
Види роботи з кадрами, їх кількість визначаємо за потребою. Її зміст направлений на реалізацію основних
завдань роботи колективу в навчальному році.
Т.ч. методична робота в НВК є одним із засобів управління освітнім процесом, направлена на вирішення завдань доведення до педагогів інформацій
про результати наукових дослвджень в галузі педагогіки, психології, теорії і методики
навчання дітей, ознайомлення з новими педагогічними технологіями і методиками.
Науково-методична проблема
Забезпечення якісної освіти шляхом формування інноваційної культури педагога як важливого чинника в
реалізації державних стандартів, розвитку національно свідомої, творчої життєво компетентної особистості.
Організація освітнього процесу в НВК.
Зміст навчально-виховного процесу визначається:
Базовим компонентом дошкільної освіти (нова редакція), схваленого рішенням колегії Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту України від 04.05.2012р., затвердженого наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 22.05.2012р. №615.
Програмою розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (нова редакція) (науковий керівник О.Л.
Кононко)
Фізичне виховання дітей улітку
Швидко спливає час, іще кілька днів - і літо! Цей період у дошкільників уже традиційно називається
«оздоровчим», адже він дає змогу створити найбільш сприятливі умови для удосконалення рухових навичок дітей, розвитку їхніх фізичних якостей, підвищення витривалості, формування високої опірності
організму різним захворюванням
Вимоги до організації життєдіяльності дітей:
повноцінний сон
доцільно організоване навчання
своєчасне годування та задоволення фізіологічних потреб
загартування
фізкультурно-оздоровча робота
гігієна тіла та діяльності
статева ідентифікація та диференціація
розуміння стану здоров'я та хвороби
формування уявлень про зовнішність, тіло, основні органи
безпека життєдіяльності
Базова програма про фізичне виховання дітей
Фізичний розвиток дітей - пріоритетний напрям у роботі закладів дошкільної освіти. Завдання й зміст фізичного виховання визначаються Базовою програмою розвитку дитини дошкільного
віку «Я у світі» (далі - Базова програма). Вона спрямована на природний нефорсований розвиток дитини та збереження її фізичного й психічного здоров'я.
Із семи ліній розвитку дошкільника, виділених Базовою програмою, першою є лінія
фізичного розвитку, матеріали якої висвітлюють:
сутність і специфіку фізичного становлення особистості;
вікову динаміку;
завдання розвитку;
особливості організації життєдіяльності дитини.
Лінія фізичного розвитку реалізується через фізичну активність. Отже, одним з важливих
показників компетентності дитини є зрілість її фізичної активності, що характеризується розвитком м'язово-рухової та предметно-практичної вмілості дитини в усіх сферах життєдіяльності.
У Базовій програмі закладено основи фізичної культури дітей, виховання в них потреби у
фізичному вдосконаленні, русі. Базова програма акцентує увагу педагогів на створенні комфортних і корисних для повноцінного розвитку умов, необхідності врівноваження бугтя дитини. Дорослий має
забезпечувати оптимальне співвідношення діяльнісного стану дитини з її відпочинком, регламентованим та вільним часом, інтенсивних форм зайнятості - з полегшеними. Базова програма надає
педагогам змогу творчо підходити до організації освітнього процесу, вносити корективи в послідовність, тривалість та інтенсивність фізкультурно-оздоровчих заходів як за звичайних умов, так і за
несприятливої погоди, при специфічному стані дітей тощо."
Важлива умова повноцінного фізичного та психічного розвитку дитини дошкільного віку -
правильна, фізіологічно обгрунтована організація її життєдіяльності.
З огляду на це робота з фізичного розвитку дітей у дошкільних навчальних закладах має
спиратися на вищезгадані концептуальні засади, визначені у Базовій програмі. Завдання фізичного розвитку дітей (оздоровчі, освітні, виховнії реалізуються протягом усього періоду перебування
дитини в дошкільному закладі. Для їх розв'язання необхідно використовувати всі сприятливі фактори, зокрема - сили природи.
«Сонце, повітря та вода - наші найкращі друзі!»
Літній період - найблагодатніший для фізичного розвитку дітей. Саме влітку
такі природні фактори, як сонце, повітря та вода найефективніше впливають на організм людини, зміцнюють здоров'я та підвищують працездатність. Усі ці фактори використовуються як
самостійні засоби загартування організму. Вони підвищують опірність організму до переохолодження та інфекційних захворювань, надають йому здатності пристосовуватися до різких
метеорологічних змін.
Під час занять на свіжому повітрі, при сонячній погоді, у воді посилюється
ефективність впливу фізичних вправ. Вони викликають у дітей позитивні емоції, підвищують функціональні можливості окремих органів і систем.
Організація прогулянок улітку
Ефективним засобом оздоровлення та фізичного виховання дітей є прогулянки, які
організовують на ігрових майданчиках, обладнаних для кожної вікової групи. Активна діяльність на прогулянці (ігри, фізкультурні комплекси, спортивні роіваги, спостереження, трудова діяльність
тоїцо) загартовує дітей, розвиває їхні рухи, формує фізичні якості, підвищує життєвий тонус і сприяє всебічному розвитку. Тому в літній період варто забезпечити максимальну тривалість
щоденного перебування дітей на свіжому повітрі.
Прогулянку здійснюють за будь-якої погоди за виключенням тих випадків, коли склалися
небезпечні умови для її проведення. Літня прогулянка особливо важлива, тому що зі зменшенням навчального навантаження діти мають більше часу для самостійної діяльності. З'являється можливість
пограти в улюблені ігри, використовуючи обладнання майданчиків, виносні іграшки та посібники;* проявити свою ініціативу та творчі здібності.
Щоб зробити прогулянку цікавою та змістовною, вихователю потрібно ретельно спланувати
її. Правильна організація прогулянки передбачає зміну різних видів діяльності (гра, праця, спостереження тощо) та забезпечення оптимального рухового режиму.
Прогулянки розширюють можливості індивідуальної роботивихователя з дітьми.
Малорухливих дітей варто активізувати, залучати до діяльності, яка сприяє розвитку інтересу до рухливих ігор та вправ, частіше вправляти в тих способах виконання рухів, і якими дитина володіє
гірше. Активних і рухливих дітей слід переключати на діяльність, яка вимагає точності рухів, уваги та стриманості. Але завжди треба враховувати особистий інтерес дитини до певних ігор та
вправ.
Улітку варто широко використовувати спортивні ігри та вправи: елементи гри в
бадмінтон, настільний теніс, городки, волейбол, футбол, катання на велосипеді, самокаті тощо.
Пішохідні прогулянки за межі закладу дошкільної освіти
Теплий період року сприяє організації з дітьми пішохідних прогулянок за межі дитячого
садка. Правильно організовані пішохідні прогулянки в поле, ліс, парк, сквер допомагаютв удосконалювати рухові навички та підвищувати витривалість дітей дошкільного віку. Для вихованців молодшої
групи прогулянки в один кінець мають тривати 15 - 20 хвилин, для середньої - 20 - 25 хвилин, а для старшої - 30 - 40 хвилин. Щоб запобігти перевтомі, варто зупинятися для відпочинку
на 2 - 3 хвилини через кожні 10 хвилин руху. Під час таких прогулянок діти мають змогу закріпити й
удосконалити рухові вміння та навички в природних умовах: піднятися на гірку й збігти з неї, пройти по дереву, яке лежить, по м'якому сипучому піску, перестрибнути з каменя на камінь тощо. У них
розвивається спритність, швидкість, витривалість та інші фізичні якості.
Спортивно-туристичні
походи
Одним із напрямів роботи з фізичного виховання дошкільників улітку є організація
спортивпо-туристичпої роботи. Спортивно-туристичні походи проводять з участю батьків із застосуванням туристичного спорядження. У поході діти можуть у природних умовах удосконалювати навички,
набуті в різних життєвих ситуаціях, вправ-лятися в подоланні перешкод, орієнтуванні на місцевості. Під час переходу до місця стоянки дітям можна давати певні завдання, які потребують виконання
основних рухів: різних видів ходьби й бігу, стрибків, лазіння, вправ на рівновагу тощо. На кінцевому пункті влаштовують короткий відпочинок з ігровими забавами та сюрпризами, а потім можна
організувати активну рухову діяльність із використанням природних перешкод, ігор-естафет, різноманітних змагань сімейних команд тощо.
Дотримання безпеки на пргулянці
Ефективність прогулянки повністю залежить від вихователя. Його досвід і знання мають
бути спрямовані на максимальне використання благодійного впливу природи на здоров'я дитини, а також на попередження всіх небезпек, пов'язаних із сезонними змінами в природі.
Улітку в спекотні дні ліпше організовувати ігри в затіненій зоні, де сонячні промені розсіяні. Діти обов'язково мають бути в головних уборах.
Сонячні ванни проводять строго дозовано під наглядом медичних працівників з урахуванням індивідуальної чутливості дітей до сонця, особливостей стану їхнього здоров'я.
Під час рухової активності в організмі людини підвищується теплоутворення. Якщо ж
температура повітря перевищує рекомендовані межі то процес тепловіддачі організмом утруднюється, що призводить до перегрівання, порушення теплової рівноваги. Усе це може сприяти погіршенню
функціонування фізіологічних систем, яке не лише знижус ефективність діяльності, але й негативно впливає на здоров’я дитини, сприяї застудним захворюванням. Тому в умовах спекотного клімату при
температурі +30 С і вище прогулянку в першій половині дня доцільно перенести на більш
ранній час, а діяльність, яку передбачали організувати на майданчику, з деякими змінами можна провести й у приміщенні. Під час колективних бесід, спостережень чи пояснень не рекомендується
ставити дітей обличчям до сонця, бо це негативно впливає на зір і розсіює увагу.
На прогулянці потрібно строго дотримуватися питного режиму, особливо в спекотні дні.
Адже підвищена рухова активність та висока температура повітря сприяють зневодненню організму.
Форми організації роботи з фізичного виховання влітку
ранкова та гігієнічна гімнастика
фізкультурне заняття
пішохідний перехід
рухливі, спортивні ігри та вправи
фізкультурні свята та розваги
самостійна рухова діяльність дітей
День здоров'я
Ефективною формою оздоровчої роботи влітку є фізкультурні заняття на повітрі.
Їх проводять щоденно під час прогулянок у першій половині дня. Тривалість цих занять така сама, як і у приміщенні. Проводять їх з усією групою або з підгрупами дітей. Засвоєння матеріалу на
заняттях є основою для всіх фізкультурно-оздоровчих заходів і самостійних вправ та ігор дітей. Тривалість фізкультурних занять на повітрі вихователь визначає сам, установлюючи доцільне
співвідношення між організованими та самостійними формами активності дітей.
Фізкультурне заняття є основною формою навчання дітей руховим навичкам та розвитку
фізичних якостей. Зміст занять на повітрі формують на основі програмових матеріалів із врахуванням результатів весняного обстеження рівня розвитку основних рухів у дітей. Поєднання таких
занять з ранковою та гігієнічною гімнастикою, рухливими іграми та спортивними вправами на прогулянці дає дітям змогу повністю засвоїти програму розвитку рухів.
Фізкультурні заняття мають відрізнятися динамічністю, швидкою зміною діяльності.
Високої рухової активності можна досягнути, використовуючи фронтальний і груповий методи організації дітей під час виконання основних рухів, добираючи відповідні ігри та естафети. Вихідні
положення не повинні бути стабільними, раз і назавжди закріпленими за даними вправами, їх потрібно періодично змінювати.
Зберегти високу працездатність дітей протягом усього заняття можна завдяки правильному
поєднанню навантаження й активного відпочинку: вправи високої інтенсивності (біг, стрибки, рухливі ігри) мають чергуватися з вправами низької й середньої інтенсивності (ходьба, перешикування,
лазіння, метання, вправи на утримання рівноваги).
Улітку варто проводити фізкультурні заняття в різних місцях: на ігровому чи спортивному
майданчику, на галявині лісу, березі річки, озера тощо. Це сприяє формуванню у дітей навичок перешикування та орієнтації в просторі за допомогою природних орієнтирів, дає змогу створити умови
для вдосконалення основних рухів.
Під час фізкультурних занять на прогулянці діти повинні бути одягнені в спортивну
форму. Особливу увагу слід звернути на взуття: у ньому має бути зручно бігати, стрибати, лазити тощо.
Дуже важливо в літній період збагатити руховий досвід дошкільників, удосконалити їхні
рухові навички, зміцнити здоров'я. Незамінними в розв'язанні цього завдання є рухливі ігри та спортивні вправи.
Виконання дітьми різноманітних рухів у поєднанні з ігровими діями покращує їхній
емоційний стан, ефективно впливає на діяльність серцево-судинної, дихальної та інших систем організму, збуджує апетит і сприяє міцному сну.
Рухливі ігри та спортивні вправи посідають значне місце в оптимізації рухової
активності дітей, рівень якої та фізіологічна потреба організму в рухах визначаються віком дитини, індивідуальними особливостями центральної нервової системи та станом здоров'я. А правильне
використання протягом дня ігор різного ступеня рухливості забезпечує, оптимальний руховий режим для кожного вихованця.
Плануючи рухливі ігри, слід урахувати їх місце в режимі дня та характер попередньої
діяльності дітей. На заняттях з фізичної культури планують ігри високої рухливості. їх проводять з усією групою в основній частині заняття з метою досягнути піку фізичного навантаження. У
заключній частині занят-і тя можна використовувати ігри низької рухливості, щоб зменшити фізичне навантаження й привести організм у відносно спокійний стан.
Якщо фізкультурне або музичне заняття проводили в першій половині дня, то рухливі ігри
бажано запланувати на середину або кінець прогулянки. Улітку обов'язково проводять ігри високої рухливості: з тривалішим бігом, бігом наввипередки, елементами змагання, стрибками тощо. Такі ігри
слід планувати на початку денної прогулянки або після полудня, коли знизилася температура повітря. Під час ранкового прийому та вдень, коли спекотно, доцільніше проводити нетривалі ігри
середньої або низької рухливості. А за 10-15 хвилин до закінчення прогулянки рухливість дітей варто обмежити, щоб забезпечити спокійний перехід до обіду та денного сну.
Під час прогулянок для проведення ігор доцільно використовувати природні умови.
Скажімо, під час гри «Зайці та вовк» гравці можуть ховатися за дерева, кущі, підлазити під низько розміщені гілки, а граючи у гру «Переліт птахів», можуть зістрибувати з колоди або пеньків
тощо.
Активний відпочинок дітей улітку
У літній період варто насичувати життя дітей активними формами відпочинку. Дні
здоров'я, фізкультурні свята та розваги сприяють оздоровленню дітей та розвитку їх рухової сфери. Мета цих форм роботи - активна участь усієї групи в запропонованому заході, виховання в дітей
стійкого інтересу до активної рухової діяльності. Такі заходи у раціональному поєднанні з іншими організованими формами фізичного виховання допомагають створити оптимальний
руховий режим.
Фізкультурні розваги проводять двічі - тричі на місяць. їх головне завдання -
створити у дітей гарний настрій, удосконалити їхні рухові вміння й навички в невимушеній ігровій ситуації. Атмосфера гри зменшує напругу під час виконання рухів, а отже розкриває потенційні
можливості кожної дитини, сприяє виявленню творчості в руховій діяльності.
Фізкультурні розваги не готують заздалегідь. Зазвичай на них проводять знайомі дітям
рухливі ігри, атракціони, вправи, ігри та змагання спортивного характеру.
А ось до фізкультурного свята готуються заздалегідь: розробляють сценарій, визначають
відповідальних за підготовку та проведення, учасників, склад журі, продумують оформлення, виготовляють атрибути, костюми, призи та нагороди.
Зміст свята значною мірою залежить від конкретного місця, де воно проводиться. Улітку
це може бути спортивний майданчик, басейн, шкільний стадіон, прилеглий парк тощо. У програму свята доцільно включити масові виступи дітей, які потребують значного простору для вправ,
ігри-естафети, веселі атракціони (біг в мішках, перетягування канату тощо).
Схема проведення фізкультурного свята влітку на спортивному майданчику :
відкриття свята, парад учасників під святковий марш, привітання
команд
виступи учасників свята з гімнастичними вправами
проведення змагань між командами, участь в іграх-естафетах, атракціонах, сюрпризний
момент
завершення свята, підбиття підсумків, нагородження, закриття свята
Дні здоров'я організовують один раз на місяць. Цей день насичують
різноманітними формами роботи з фізичного виховання: ранкова гімнастика і гімнастика після денного сну, загартовуючі та лікувально-профілактичні процедури, фізкультурне свято або розвага,
різноманітні ігри та вправи спортивного характеру, самостійна рухова діяльність тощо. Програма дня здоров'я передбачає заходи як загальні для всього дошкільного закладу, так і розраховані на
кожну вікову групу.
Робота з батьками
Складно переоцінити залежність фізичного розвитку дитини, її здоров'я від способу життя
її батьків. Тому вихователі все більше уваги приділяють популяризації ідей здорового способу життя серед батьків та педагогічному керівництву фізичним вихованням дітей у сім'ї, вважаючи це
одним із принципово важливих чинників успішного розвитку й виховання дітей. Об'єднання зусиль педагогів і батьків допоможе створити широкий розвивальний простір, сприятливий для повноцінного
буття дитини в дошкільному закладі та в сім'ї.
Для популяризації педагогічних знань з питань фізичного виховання можна
використовувати різні форми роботи з сім'єю. Це можуть бути інформаційні стенди. Папки-пересувки, збори, групові консультації тошо, Активна участь батьків у підготовці та проведенні
фізкультурних розваг, свят, вечорів запитань і відповідей, а також активна допомога в оснащені спортивних майданчиків, фізкультурних зал, виготовленні спортивного інвентарю значно підвищує
їхній інтерес до питань фізичного виховання своїх дітей.
Пізнавальними й цікавими для батьків можуть стати тематичні вечори. Скажімо, на вечорі
на тему «Що народжує апетит?» можна ознайомити батьків з особливостями дитячого харчування, технологією приготування їжі для дітей, дати рекомендації щодо сервіровки столу, виховання в дітей
навичок культури поведінки за столом тощо. Другою частиною такої зустрічі може стати огляд виставки овочевих страв, їх дегустація, ознайомлення з рецептурою.
Щоб ознайомити батьків з технікою виконання певних вправ, які можна робити з дітьми
вдома, доцільно провести семінар-практикум. Під час цього заходу доречно запропонувати силові та акробатичні вправи, які можна виконувати разом з батьком, та гімнастичні - для спільних занять з
мамою. Слід звернути увагу батьків на величезне значення дозвілля з елементами фізичної культури вдома - сімейних змагань на природі або на майданчику біля будинку тощо.
На батьківських зборах варто ознайомити батьків з такими питаннями:
гігієнічними і сезонними вимогами до одягу дітей;
організацією правильного режиму для дитини;
методами загартування дитячого організму;
заходами з профілактики порушень постави та плоскостопості тощо.
Цілеспрямована робота закладу дошкільної освіти з батьками допомагає впроваджувати фізичну культуру в побут сім'ї. А спільні зусилля сприятимуть
поліпшенню фізичного розвитку дітей, зміцненню їхнього здоров'я.
Організація літнього оздоровлення дітей
Літню роботу з дітьми в закладі дошкільної освіти прийнято називати оздоровчою. Цим
визначається її основна мета і завдання. Важливо всесторонньо використати сприятливі для зміцнення здоров’я дітей умови літнього часу і намагатися, щоб кожна дитина зміцніла і загартувалася. Успіх літньої роботи визначається перш за все тим,
наскільки своєчасно підготувався до неї колектив закладу дошкільної освіти. Дуже важливо при підготовці до літа з’ясувати хто із вихованців проведе все літо чи частину його
разом зі своїми батьками і не буде тимчасово відвідувати заклад.
Літнє оздоровлення передбачає внесення змін у режим дня дітей, а саме: максимальне перебування дітей на повітрі, відповідну вікові тривалість сну та інших видів відпочинку, достатню рухову активність. Усе це забезпечується під час організації різноманітної діяльності дітей, дозвілля та розваг,
прогулянок та екскурсій у природу. Основним пунктом в режимі дня є виконання комплексу фізкультурно-оздоровчих заходів: щоденна ранкова гімнастика та гімнастика після сну; фізкультурні заняття, екскурсії, туристичні походи, розваги, фізкультурні
свята.
Літо - пора сонячних ванн. Адже
перебування дитини на свіжому повітрі 2,5 - 3 години забезпечує організм добовою нормою вітаміну В. Найкращий час для сонячних ванн з 9 до 11 години або з 16 до 18 години. Але варто дотримуватися
принципів дозованого перебування на сонці.
Водні процедури - один із оздоровчих заходів. У комплексі із повітрям і сонцем
вони найефективніші. Проте у закладі до застосування всіх видів і засобів загартування варто підходити
диференційовано та індивідуально, зважаючи на стан здоров'я кожної дитини, її психічні та фізичні особливості, принципи загартування тощо.
Діти чутливі до різних змін. Щоб
зробити непомітним для них перехід до нових умов, необхідна чітка організація всіх режимних моментів, особлива увага до кожної дитини, турбота про її хороше самопочуття, бадьорий настрій. При
виконанні режиму необхідно дотримуватись постійності основних його моментів - годин харчування, сну, ігор, занять. Це веде до вироблення динамічного стереотипу.
Літом продовжується систематична планомірна робота з усіх розділів програми, на
свіжому повітрі організовуються всі види дитячої діяльності. Кожному з них відведено місце і час в режимі дня. Особливого значення надається грі, як формі організації всього життя дітей. Протягом
літнього дня діти потребують того, щоб їх об'єднували для колективних занять, інакше вони втомлюються і збуджуються. Тому заняття з дітьми проводяться щоденно ( в кожній віковій групі).
Тривалість їх і час проведення передбачені режимом дня. Крім занять з колективом дітей, проводяться заняття з невеликими групами дітей ( індивідуальні). Повторення і закріплення знань, отриманих
дітьми протягом навчального року, проводиться в повсякденному житті, в різноманітних іграх.
Окремі види роботи з дітьми такі як , наприклад, праця і спостереження в природі,
ознайомлення з оточуючим в літніх умовах стають значно різноманітнішими. Необхідно використовувати сприятливі погодні умови літа для цікавих екскурсій і прогулянок, щоб показати дітям те, що вони
не можуть побачити в інші сезони - сільськогосподарську працю дорослих і ін. Свіже повітря, зелень парків, лісів і полів - все це допоможе виховати у дітей любов і бережне відношення до природи,
інтерес до природних явищ. Літо надає великі можливості для формування реалістичних уявлень у дітей про природу, для виховання у них допитливості, уміння спостерігати, логічно мислити.
Літом в дітей підвищується потреба в питті. Для пиття повинна бути завжди приготована
свіжа кип'ячена вода. На прогулянку помічники вихователя виносять чайник і чашки з водою за потребою. Не можна користуватися однією чашкою, лиш злегка сполоснувши її водою. Після кожної дитини
чашку потрібно мити відповідно до встановлених гігієнічних норм.
Для прийому їжу діти повинні сідати за стіл в спокійному стані, тоді їжа краще
буде засвоюватися організмом. Перед обідом потрібно дати дітям можливість відпочити в затінку і не допускати шумних ігор і занять, особливо на сонці.
Велике значення для зміцнення здоров'я, нервової системи дітей має сон. Після сну
діти почувають себе бадьорими, активними. В спекотні дні дітей слід вкривати простирадлом, в прохолодні дні - поверх простирадла накинути байкове одіяло.
Значний час протягом дня відводиться на гігієнічний догляд за дітьми і роботу,
пов'язану з вихованням у них гігієнічних навичок. Ретельний догляд за дітьми - основна умова охорони їх від захворювань. Перш за все потрібно слідкувати за чистотою рук. Дітей потрібно привчити
мити руки після забруднення і після користування туалетом. Миття ніг в закладі проводиться влітку перед обідом. Маленьким дітям миють ноги дорослі, а діти середньої і
старшої групи привчаються робити це самостійно.
Влітку особливо потрібно слідкувати за тим, щоб діти дотримувались чистоти і
порядку в приміщенні і на майданчику, при користуванні посібниками та іграшками. Після ігор і занять діти поливають майданчик з лійок і підмітають його.
Фізичне виховання - одне з основних завдань дитячого садка. Літній період справедливо
розглядається як найбільш важливий для зміцнення здоров'я і фізичного розвитку дітей. В літні дні діти особливо рухливі і життєрадісні. Весь день вони проводять на повітрі. Краса природи, тепло,
чисте, свіже повітря, наповнене ароматом рослин, збагачена вітамінами їжа - все це здійснює корисний вплив на дитячий організм. Рухи на просторі в зручному одязі підвищують рухову активність, що
дуже важливо для фізичного розвитку дітей.
Літній період, особливо сприятливий
для початку загартування дитячого організму, як у повсякденному житті, так і спеціально організованого (повітряні, сонячні ванни, водні процедури, дозований біг, ходіння босоніж тощо),
впровадження нових лікувально-профілактичних заходів. У всіх групах влітку проводяться повітряні ванни, сонячні ванни і загартування водою. Повітряні ванни особливо ефективні якщо вони
проводяться в русі. Щоб діти не втомилися вправи великої рухливості повинні чергуватись із спокійними.